دیدبان

ماجرای فتنه انگلیسی و تحقیرِ «ساخت آلمان»/کشوری که ۷۰ سال به «اقتصاد مقاومتی» عمل کرد

ماجرای فتنه انگلیسی و تحقیرِ «ساخت آلمان»/کشوری که ۷۰ سال به «اقتصاد مقاومتی» عمل کرد

به گزارش دیدبان، نگاهی به اوضاع اقتصادی کشورهای بزرگ دنیا که امروز گفته می شود در تجارت آزاد جهانی شرکت دارند، نشان می دهد که آنها چه قبل از ورود به تجارت آزاد و چه بعد از آن همواره از تولید داخلی شان حمایت کرده اند و به دنبال راهی بوده اند تا مزیت اقتصادی شان را در تولید محصولات مختلف بالا ببرند.


یکی از کشورهایی که در خصوص حمایت از تولیدات داخلی اش بسیار کوشیده، آلمان است. این کشور که در حال حاضر پنجمین اقتصاد دنیا محسوب می شود به حدی برای حمایت از تولیدات داخلی اش برنامه ریزی کرده است که حتی بحران های مالی سال های اخیر همچون بحران مالی سال 2008 غرب و اروپا نیز نتوانست آلمان را از پا در بیاورد. بلکه برعکس در آن دوره آلمانی ها بر خلاف دیگر کشورهای اروپایی که با مشکل بیکاری مواجه بودند، کارگران شان را به جای اخراج کردن به دوره های آموزشی مهارت آموزی اعزام می کردند.

آلمان، کشوری صادرات محور

سیاست های دولت آلمان برای حمایت از تولید شامل دو بخش است. اولین قسمت آن مربوط به اجرای سیاست های کلان اقتصادی است که ساختاری را بوجود آورده است که به موجب آن اوضاع اقتصادی این کشور حتی در سال های اخیر با مشکلی مواجه نشده است و یا کمترین مشکل را تجربه می کند؛ بخش دیگر مربوط به سیاست هایی است که مردم این کشور را در کمک به اوضاع اقتصادی شریک می کند. به عبارت بهتر اجرای سیاست هایی که به ارتقای فرهنگ عمومی در حمایت از تولید منجر می شود.

یکی از مهم ترین کارهایی که دولت آلمان به منظور تقویت تولید داخلی این کشور در دهه های اخیر انجام داده است توجه به گسترش صادرات محصولات تولیدی این کشور است. به طوری که می توان گفت نیمی از رشد اقتصاد آلمان در دهه های گذشته ناشی از صادرات است. مازاد تجارت خارجی با 188 میلیارد یورو (243 میلیارد دلار) یا 7 درصد از تولید ناخالص داخلی است. از دیدگاه سرانِ آلمان، صادرات قوی و مازاد تجاری زیاد نمادهای قدرت اقتصادی هستند.

آلمان چگونه تهدید چین را به فرصت بدل کرد؟

آلمان در سه حوزه ساخت ابزارهای صنعتی، مواد شیمیایی و خودرو دارای مزیت است. همین وضعیت سبب شد تا ظهور اقتصادهای بزرگ همچون چین هیچ گاه برای این کشور به یک تهدید مبدل نشود، بلکه آلمانی ها آن را یک فرصت می دانستند. این وضعیت هم با نگاه صادراتی شان بوجود آمد. به طور تقریبی نیمی از کل صادرات آلمان و همچنین 72 درصد از صادراتش به چین کالاهای ترابری و ماشین‌آلات با ارزش افزوده بسیار بالا هستند.

آلمانی ها از دوره های گذشته هم زمان با تقویت تولید خود در حالی که نگاه ویژه ای به صادرات داشتند، اقدام به مدیریت واردات کردند. به طوری که می توان اجرای سیاست های چندگانه پرداخت یارانه صادراتی، اعمال سیاست های تعرفه ای برای تقویت تولید ملی و ارتقای صادرات را از جمله این برنامه ها نامید که حاصل آن مدیریت و کاهش واردات در این کشور است.

نگاه ویژه به ارتقای بهره وری

یکی از راهکارهایی که دولت آلمان به منظور حمایت از تولید داخلی اش در پیش گرفته، ارتقای دانش کارگرانش است. آلمانی ها به ارتقای بهره وری نگاه ویژه ای دارند. این موضوع همان طور که در ابتدای این گزارش نیز یاد شد در بحران مالی غرب در سال 2008 سبب شد تا این کشور بر خلاف دیگر کشورها که با بحران بیکاری و تعدیل نیروی کار مواجه بودند، آنها کارگران شان را حفظ کنند و برایشان دوره های مهارت آموزی ترتیب دهند تا بهتر در خدمت تولید داخلی قرار بگیرند. آلمانی ها در آن مقطع به جای کار و تولید کارگران بابت گذراندن دوره های آموزشی کارگران به آنها حقوق هم پرداخت می کردند.

بخشی دیگری از دلایل پیشرفت آلمانی ها در سال های اخیر به ارتقای صنایع دانش بنیان در این کشور بر می گردد. می توان گفت ارتقای بهره وری و مهارت آموزی کارگران آلمانی هم ناشی از توجه به صنایع دانش بنیان در آلمان بوده است.

تغییر واحد پول در خدمت حمایت از تولید

یکی از اصلی ترین سیاست های اقتصادی آلمان برای بهبود وضعیت تولید در این کشور اجرای سیاست های پولی و مالی منسجم است. آلمان در سال های پس از جنگ جهانی دوم دچار مشکل نرخ تورم بالا شد. دولت هم برای آرام کردن فضای اقتصادی و بهبود شرایط کسب و کار اقدام به اصلاح نظام پولی کرد. یکی از اقدامات مهم در این بخش را می توان به تغییر مقیاس پول در این کشور از مارک رایش به مارک آلمان اشاره کرد. همین وضعیت سبب شد شرایط برای سرمایه گذاری و تولیدات داخلی این کشور بهتر و منطقی تر شود.

ترویج فرهنگ ارزش دادن به کار

آلمانی ها علاوه بر اجرای سیاست های چندگانه خود برای حمایت از تولید در خصوص فرهنگ سازی برای مردم خود به منظور ترغیب استفاده از محصولات داخلی و کمک به تولید نیز از جمله کشورهای پیشرو در جهان محسوب می شوند.

در این خصوص یکی از سیاست های این کشور ترویج فرهنگ کار و کارپرستی است. به طوری که امروز در این کشور فرهنگ کار یک ارزش در میان شهروندان است. درنزد مردم آلمان کار عیار اخلاقی دارد، بدین معنا که به صورت احساس وظیفه شدید و محکمی درآمده است. در این فرهنگ کار یک وظیفه است و نه فقط یک اشتغال؛ کارگر آلمانی غرور و افتخار سنتی و شغلی خود را در کارکردن می یابد و آن را به منزله نوعی امتیاز تلقی می کند و همه چیز را از دیدگاه کار ارزیابی می کند.

یکی دیگر از ویژگی های فرهنگ جامعه آلمانی حاکم شدن روحیه ابتکار، خلاقیت و اختراع است. همین فرهنگ به آلمان در سال های اخیر کمک کرده است تا اقتصاد دانش بنیان در این کشور جایگاه خود را پیدا کند و

مرتبط‌ها

احمد دستمالچیان، کاردار پیشین ایران در عربستان

فادی جونی فعال فضای مجازی درباره آمار متبلایان به کرونا

آیا حملات اخیر آمریکا به عراق، غیر عادی و غیرقابل پیش‌بینی بود؟

دلیل اصلی کاهش مشارکت در  انتخابات مشکلات معیشتی بود نه کرونا

کاهش قیمت نفت بیشتر از همه ضرر عربستان و روسیه است نه ایران

توسعه‌طلبی‌های «اِسپارت خلیج فارس»